Mega Image: Charisma Talent Management favorizează atitudinile pozitive și sprijină procesul de dezvoltare personală
Angajatul are acces în orice moment la propria evaluare, vede feedback-ul managerului și poate solicita o discuție pe baza acestuia. Este clar o îmbunătățire a comunicării, a percepției angajaților vis-à-vis de acțiunea în sine, care favorizează atitudinile pozitive și sprijină procesul de dezvoltare personală.
- Performance Management Manager
Mega Image
Compania
Fondat în 1995, Mega Image este cel mai mare lanț de supermarketuri din Bucureşti, cu o rețea ce cuprindea, la finalul lunii iulie 2013, 239 de magazine. Mega Image face parte din Delhaize Group, retailer internațional înființat în 1867 în Belgia, care operează în prezent pe trei continente.
Compania deține pe piața românească două branduri de magazine: Mega Image și Shop & Go. Mega Image își propune să ofere, în fiecare zi, servicii de calitate și o sortimentație de produse hrănitoare, sănătoase și sigure, la prețuri accesibile.
Situaţia
Pe lângă unul din cele mai mari lanţuri de supermarketuri din România, Mega Image este și unul dintre cei mai mari angajatori din retailul alimentar românesc, cu peste 5600 angajați. Ca orice mare angajator, Mega Image a dezvoltat un program intern de evaluare a performanței angajaților care să stea la baza planurilor de training ulterioare, să permită identificarea și evaluarea competențelor fiecărui post, cu scopul final de a asigura dezvoltarea angajaților și implicit a companiei. Această activitate este gestionată de 2 oameni din echipa Managementul Performanței, care răspund de pregătirea, derularea, urmărirea și analiza evaluării și a planurilor de dezvoltare a angajaților. Odată stabiliți actorii implicați în evaluare, categoriile de angajați, criteriile și scalele de evaluare, procesul pare oarecum simplu. Când ai însa un număr de peste 5000 anagajați de evaluat, excelul ca instrument de lucru și mii de pagini de centralizat, constați că ai nevoie de aproape 1 lună de zile pentru interpretarea datelor și de foarte mult efort uman. Aceasta era situația cu care se confrunta Mega Image la începutul anului 2013.
Mega Image face evaluarea pe trei grupe mari de angajați, cei care își desfășoară activitatea în sediul central, angajații din magazine şi depozit. Există o serie de competențe generale, specifice personalului administrativ și managementului și competențe specifice fiecărui post din magazin și din depozit.
“Din punct de vedere al HR-ului era foarte dificil de gestionat procesul de evaluare în excel. Lucram cu mii de fișe, pe care le trimiteam pe e-mail și devenise din ce în ce mai greu să urmărim dacă s-au întors sau nu completate corect. În plus, fiecare angajat se autoevaluează, dar este și evaluat de managerul direct, deci volumul de informație era unul considerabil. Toate formularele trebuiau centralizate manual, fișă cu fișă” își amintește Performance Management Managerul Mega Image.
Soluția
Pentru a susține efortul de HR, la începutul anului 2013 s-a luat decizia implementarii unei soluții software specializată în managementul talentelor. Cum TotalSoft, furnizorul
soluției de HR&Payroll utilizată de companie, avea în portofoliul de produse sistemul
Charisma Talent Management, Mega Image a decis evaluarea lui și ulterior l-a achiziționat. “În urma prezentării detaliate la care am participat, Charisma Talent Management m-a impresionat. Am ramas surprinsă să vad că există o soluție care să răspundă într-un grad atât de mare nevoilor noastre.”
Mega Image a ales trei module ale Charisma TM, cel de Evaluare 360,
Managementul Performanței și
Managementul carierei și a planului de succesiune. Utilizarea integrată a modulelor permite Departamentului de HR să urmarească, să gestioneze eficient performanța angajaților și să alinieze cu ușurință obiectivele individuale ale acestora cu cele ale companiei. Fiind o soluție web, nu necesită instalare individuală iar accesul este ușor și securizat prin chei de securizare, dar și prin limitare pe bază de user și parolă.
În cadrul proiectului de implementare s-a acordat o atenție deosebită potrivirii procesului de evaluare pe care Mega Image îl utiliza, cu propriile caracteristici, pe scenariile oferite de aplicație. Fiind un proces complet, cu evaluare 360, cu autoevaluări, cu evaluări de către superiori etc, s-a facut o analiză riguroasă a proiectului astfel încât fluxurile care urmau să fie definite în Charisma TM să nu omită nici un pas și rezultatele să se obțină în mod automat și cât mai detaliat posibil.
Pentru a asigura un grad mare de adopție, Mega Image a organizat atât traininguri de sală, cât şi traininguri video, care pot fi consultate de angajați în cazul în care au neclarități în pașii pe care trebuie să-i parcurgă în aplicație.
Rezultate
Deşi este prematur să vorbim despre rezultate post implementare, sunt aspecte care merită menționate:
- Derularea procesului de evaluare, constând în timpul pus la dispoziția angajaților pentru a-și completa autoevaluarea și pentru a fi evaluați de manageri, nu s-a schimbat, compania nedorind să impună angajaților un termen strâns. S-a schimbat însă timpul necesar analizelor, “Rezultate pe care înainte le obțineam după câteva săptămâni de centralizare a datelor, le obțin acum într-o singură zi”, marturisește Nicoleta Gherman, Performance Management Manager, Mega Image.
- Accesul facil la aplicație, interfața intuitivă și trainingurile destinatele angajaților au făcut ca sistemul să se bucure de un grad mare de adopție care să determine rapid începerea recuperării investiției.
- S-au eliminat complet timpii necesari centralizării și prelucrării datelor. Informația se actualizează automat, cu fiecare “save” dat de către cei care își fac evaluarea sau sunt evaluați. “Charisma TM îmi permite să îmi scot rapoarte instantaneu, îmi oferă permanent un status detaliat al celor care nu și-au făcut evaluarea iar eu pot sa le dau reminder individual. Statisticile pe care le pot obține sunt mult mai diverse, mai detaliate și nu necesită timp de prelucrare. În anumite cazuri însă a trebui să apelăm la dezvoltări ulterioare pentru adaptarea platformei la dorinţele noastre în ceea ce priveşte rapoartele post evaluare”, spune Nicoleta Gherman.
- A crescut transparența procesului de evaluare “Acum, angajatul are acces în orice moment la propria evaluare, vede feedback-ul managerului și poate solicita o discuție pe baza acestuia. Este clar o îmbunătățire a comunicării, a percepției angajaților vis-à-vis de acțiunea în sine, care favorizează atitudinile pozitive și sprijină procesul de dezvoltare personală”, concluzionează Nicoleta Gherman.
[Articol realizat în luna august 2013]