24
MAR 2020
Ordonanță de Urgență nr. 29/2020 privind unele măsuri economice și fiscal-bugetare (MO nr. 230/21.03.2020):
- Actul normativ intră în vigoare începând cu 21 martie 2020 și prevede următoarele măsuri:
Măsuri de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii
- Acordarea de garanții de stat în favoarea fiecărui beneficiar participant în program pentru una dintre următoarele categorii de credite, după cum urmează:
- Unul sau mai multe credite pentru realizarea de investiții și/sau unul sau mai multe credite/linii de credit pentru capital de lucru, garantate de către stat, prin Ministerul Finantelor Publice, în procent de maximum 80% din valoarea finanțării, exclusiv dobânzile, comisioanele și spezele bancare aferente creditului garantat. Valoarea maximă cumulată a finanțărilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar în cadrul acestei facilități este de 10.000.000 lei. Valoarea maximă a creditelor/liniilor de credit pentru finanțarea capitalului de lucru acordate unui beneficiar nu poate depăși media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii 2 ani fiscali, în limita a 5.000.000 lei. Pentru creditele de investiții, valoarea maximă a finanțării este de 10.000.000 lei. Pentru IMM-urile care nu au depus situații financiare la data solicitării creditului garantat, valoarea maximă a finanțării pentru creditele/liniile de credit pentru capital de lucru va fi calculată ca dublul mediei cheltuielilor aferente capitalului de lucru din balanțele lunare. Pentru aceste credite Ministerul Finantelor Publice subvenționează dobânzile aferente creditelor/liniilor de credit pentru finanțarea capitalului de lucru și a creditelor pentru investiții în procent de 100% din bugetul Ministerul Finanțelor Publice - Acțiuni Generale, sau
- una sau mai multe garanții pentru credite/linii de credit pentru finanțarea capitalului de lucru, exclusiv dobânzile, comisioanele și speze bancare aferente creditului garantat de stat în procent de maximum 90% acordat unei micro-întreprinderi sau întreprindere mică, în valoare maximă de 500.000 lei pentru micro-întreprinderi, respectiv maximum 1.000.000 lei pentru întreprinderile mici. Valoarea maximă a fiecărei finanțări acordate unui beneficiar nu poate depăși media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii 2 ani fiscali, în limita pragurilor prevăzute anterior. Pentru micro-întreprinderi sau întreprinderile mici care nu au depus situații financiare la data solicitării creditului garantat, valoarea maximă a finanțării pentru creditele/liniile de credit pentru capital de lucru va fi calculată că dublul mediei cheltuielilor aferente capitalului de lucru din balanțele lunare.
- Pentru facilitățile de mai sus, acordate în cadrul unei scheme de ajutor de stat/de minimis associate acestui program, Ministerul Finanțelor Publice subvenționează dobânzile aferente creditelor/liniilor de credit pentru finanțarea capitalului de lucru și a creditelor pentru investiții în procent de 100% din bugetul Ministerul Finanțelor Publice - Acțiuni Generale.
- Perioada de subvenționare a dobânzii este de la momentul acordării creditelor/liniilor de credit contractate după data de 21 martie 2020 și poate dura până la 31 martie 2021. Subvenționarea dobânzii se aprobă anual printr-un act normativ cu putere de lege pentru primul an și pentru următorii 2 ani doar în condițiile în care creșterea economică estimată de Comisia Națională de Strategie și Prognoză pentru această perioadă se situează sub nivelul celei înregistrate în anul 2020. Subvenționarea dobânzii se realizează în condițiile respectării prevederilor legislației din domeniul ajutorului de stat în vigoare.
- Durata maximă a finanțărilor este de 120 de luni în cazul creditelor pentru investiții și de 36 de luni în cazul creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru. Creditele/liniile de credit pentru capitalul de lucru pot fi prelungite cu maximum 36 de luni, urmând ca, în ultimul an de prelungire, să fie rambursate în condițiile stabilite prin normele metodologice.
Amânarea termenului de plată a impozitelor locale
Termenul de plată a impozitelor și taxelor locale (pe clădiri, terenuri, mijloace de transport) prevăzut pentru 31 martie 2020 se amână până pe 30 iunie 2020. Bonificația prevăzută pentru plată cu anticipație se va aplica dacă plata se va efectua până la nouă dată prevăzută.
Reglementări privind dobânzile și penalitățile pentru datoriile fiscale neachitate
- Nu se datorează dobânzi și penalități pentru obligațiile fiscale scadente începând cu 21 martie 2020 (inclusiv cele scadente la 25 martie 2020) și neachitate până la încetarea stării de urgență și 30 zile după încetarea acestei stări. Aceste obligații nu vor fi considerate obligații fiscale restante;
- De asemenea, în această perioadă și până la expirarea a 30 zile de la încetarea stării de urgență se suspendă sau nu încep măsurile de executare silită prin poprire a creanțelor bugetare, cu excepția executărilor silite care se aplică pentru recuperarea creanțelor bugetare stabilite prin hotărâri judecătorești pronunțate în materie penală;
- S-a renunțat la propunerea de amânare a termenului de depunere a declarațiilor fiscale aferente lunii februarie 2020.
Impozitul pe profit cu plăti anticipate
- Se suspendă plaților anticipate la impozitul pe profit pentru anul 2020 pentru contribuabilii care aplică sistemul de declarare și plată a impozitului pe profit anual, cu plăți anticipate efectuate trimestrial, determinate trimestrial în sumă de o pătrime din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent, actualizat cu indicele prețurilor de consum, estimat cu ocazia elaborării bugetului inițial al anului pentru care se efectuează plățile anticipate. Astfel, acești contribuabili pot efectua plățile anticipate trimestriale pentru anul 2020, la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit trimestrial curent. Modul de calcul se păstrează pentru toate trimestrele anului fiscal 2020;
- Pentru contribuabilii care au optat pentru un an fiscal diferit de cel calendaristic opțiunea de mai sus se aplică pentru plățile anticipate datorate pentru trimestrele rămase din anul modificat care se încheie în anul 2020, precum și pentru calculul celor care sunt aferente trimestrelor din anul fiscal modificat care începe în anul 2020 și sunt cuprinse în anul calendaristic 2020.
Amânări la plata chiriei și utilităților
- Pe durata stării de urgență, întreprinderile mici și mijlocii care și-au întrerupt activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente și care dețin certificatul de situație de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, beneficiază de amânarea la plată pentru serviciile de utilități - electricitate, gaze naturale, apă, servicii telefonice și de internet, precum și de amânarea la plată a chiriei pentru imobilul cu destinație de sediu social și de sedii secundare;
- Prin derogare de la alte dispoziții legale, în contractele în derulare, în alte cazuri decât cele prevăzute la punctul de mai sus, poate fi invocată forță majoră însă numai după încercarea, dovedită cu înscrisuri comunicate între părți prin orice mijloc, inclusiv prin mijloace electronice, de renegociere a contractului, pentru adaptarea clauzelor acestora cu luarea în considerare a condițiilor excepționale generate de starea de urgență;
- Se prezumă a constitui caz de forță majoră, împrejurarea imprevizibilă, absolut invincibilă și inevitabilă, care rezultă dintr-o acțiune a autorităților în aplicarea măsurilor impuse de prevenirea și combaterea pandemiei determinate de infecția cu coronavirusul COVID-19, care a afectat activitatea întreprinderii mici și mijlocii, afectare atestată prin certificatul de situație de urgență. Prezumția poate fi răsturnată de partea interesată prin orice mijloc de probă. Caracterul imprevizibil se raportează la momentul nașterii raportului juridic afectat. Nu vor fi imprevizibile măsurile luate de autorități în conformitate cu actul normativ care a instituit starea de urgentă.
Amânarea termenului de depunere a declarației privind beneficiarul real
- Termenul de depunere a declarației privind beneficiarul real se prelungește cu 3 luni de la dată încetării stării de urgentă (inițial termenul de depunere a declarației privind beneficiarul real era 21 iulie 2020 pentru firmele înființate înainte de 21 iulie 2019 și 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare anuale, iar dacă intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, declarația se depune în termen de 15 zile de la dată la care aceasta a intervenit, pentru firmele înființate după data de 21 iulie 2019);
- Pe durata stării de urgentă se suspendă depunerea declarației și completarea documentelor pentru cazurile în care se fac modificări privind datele beneficiarului sau în cazul în care este înființată o firma sau un ONG.
Facilități acordate de stat pe perioada stării de urgență
Ordonanța de urgență nr. 30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 (MO nr. 231/21.03.2020).Zile libere plătite pentru părinți
- Părinții copiilor care sunt nevoiți să stea acasă pot beneficia de zile libere plătite, atunci când școlile se închid temporar din cauza vremii sau din alte motive (din cauza coronavirusului), indiferent dacă părinții sunt angajați în mediul public sau privat;
- Pentru acordarea zilelor libere plătite în cazul închiderii temporare a școlilor (cu excepția zilelor lucrătoare celor din perioada vacanțelor școlare), unul dintre părinți va trebui să depună o cerere la angajator însoțită de o declarație pe proprie răspundere din care să reiasă că celălalt părinte nu a depus și el o astfel de cerere sau nu se află în situațiile prevăzute de lege pentru care nu se acordă zile libere plătite, precum și de o copie a certificatului/certificatelor de naștere al/ale copilului/copiilor. Modelul cererii este prevăzut ca anexă de HG 217/2020 pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere părinților pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ (MO nr. 230/21.03.2020);
- Nu se acordă zile libere plătite în situațiile în care unul dintre părinți este în concediu de creștere a copilului, este asistentul personal al unuia dintre copiii aflați în întreținere, este în concediu de odihnă sau fără plată sau nu obține venituri supuse impozitului pe venit, sau se află în șomaj tehnic;
- Zilele libere se vor acorda doar părinților ai căror copii au vârstă de până la 12 ani (18 ani pentru copiii cu dizabilitati), și locul de munca nu permite munca la domiciliu sau telemunca, iar în aceste zile, părinții vor primi de la angajatori o indemnizație de 75% din salariul de baza corespunzător unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat. Indemnizația este supusă impozitării și plății contribuțiilor de asigurări sociale care sunt suportate de angajator;
- Angajatorul va face plata indemnizației către angajați și apoi vor solicita electronic la decontare numai sumele reprezentând indemnizația netă, încasată efectiv de părinte. Cererea se depune la agenția pentru ocuparea forței de muncă (AJOFM) în a cărei rază teritorială își desfășoară activitatea.
Conform HG 217/2020 cererea va fi însoțită de următoarele documente:
- Lista angajaților care au beneficiat de zilele libere, precum și indemnizația acordată pe această perioadă;
- Copii de pe statele de plată din care să reiasă acordarea indemnizației;
- Declarația pe propria răspundere a reprezentantului legal al angajatorului prin care se atestă că lista angajaților conține persoanele care îndeplinesc condițiile impuse de lege pentru a beneficia de zile libere plătite. Modelul declarației este aprobat prin ordin al președintelui Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I;
- Dovada plății contribuțiilor și impozitelor aferente lunii în care s-a plătit indemnizația.
- Cererea, însoțită de documentele de mai sus, se transmit prin poșta electronică la adresa electronică comunicată de agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, respectiv a municipiului București, în cel mult 30 zile de la dată efectuării plății contribuțiilor și impozitelor aferente indemnizației;
- În situația în care cererea însoțită de documentele impuse de lege nu pot fi transmise prin poșta electronică, acestea se vor transmite prin orice alt mijloc de comunicare;
- Decontarea sumelor plătite cu titlu de indemnizație pentru zile libere plătite părinților se face în termen de 60 de zile calendaristice de la dată înregistrării documentelor depuse de angajator;
- Agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, respectiv a municipiului București au obligația că, în termen de 24 ore de la primirea prin poșta electronică sau pe altă cale (direct la ghișeu sau prin poștă) a documentelor depuse de angajator, să comunice angajatorului numărul de înregistrare al solicitării.
Stimulentul de insertie
Stimulentul de inserție se acordă pe o perioadă de 90 zile în cazul persoanelor care, începând cu dată de 21 martie 2020, se află în una sau mai multe dintre următoarele situații:- Beneficiază de concedii medicale și indemnizații pentru incapacitate temporară de muncă, cauzată de boli obișnuite sau de accidente în afara muncii, de concedii medicale și indemnizații pentru prevenirea îmbolnăvirilor și recuperarea capacității de muncă, exclusiv pentru situațiile rezultate ca urmare a unor accidente de muncă sau boli profesionale, de concedii medicale și indemnizații pentru îngrijirea copilului bolnav;
- Beneficiază de concediul prevăzut de Legea nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere părinților pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ;
- Se află în șomaj tehnic conform art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul Muncii;
- Li s-a suspendat ori le-a încetat raportul de muncă ori de serviciu, ca urmare a instituirii situației de urgență.
Prevederile prezentate mai sus se aplică corespunzător și în cazul persoanelor care au în întreținere un copil cu dizabilitate și au un program de lucru redus la 4 ore până la împlinirea de către acesta a vârstei de 18 ani.
Șomajul tehnic
- Intră în vigoare începând cu 21 martie 2020;
- Pe perioada stării de urgență, pentru perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă, din inițiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul Muncii, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizațiile de care beneficiază salariații se stabilesc la 75% din salariul de baza corespunzător locului de munca ocupat și se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut. Salariul mediu brut pentru anul 2020 este în suma de 5.429 lei. Maxim 75% din salariul mediu brut reprezintă 4.072 de lei, echivalentul net a 2.382 lei;
- Indemnizația este supusă impozitării și plății contribuțiilor sociale obligatorii conform Codului Fiscal (nu se datorează contribuție asiguratorie pentru muncă). Calculul, reținerea și plată impozitului pe venit, a contribuției de asigurări sociale de stat și a contribuției de asigurări sociale de sănătate se realizează de către angajator din indemnizațiile încasate din bugetul asigurărilor pentru șomaj. Declararea acestei indemnizații se face prin declarația 112 „Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”. Termenul de plată și declarare a obligațiilor fiscale este data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în care se face plata din bugetul asigurărilor de șomaj.
- Întrerup activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice pe perioada stării de urgență decretate, și dețin certificatul de situații de urgentă emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri (urmează să se publice un act normativ care să reglementeze procedura de obținere a acestuia);
- Reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 și nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaților lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizației de șomaj tehnic pentru cel mult 75% dintre angajații care au contracte individuale de muncă active la data de 21 martie 2020. În acest caz, plata indemnizației de șomaj tehnic se va realiza în baza unei declarații pe propria răspundere din care să reiasă faptul că angajatorul înregistrează o diminuare a încasărilor din luna anterioară depunerii declarației pe propria răspundere, cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020, și că nu are capacitate financiară pentru a plăti toți salariații.
Măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19
Ordonanța nr. 2/2020 MILITARA privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19 (MO nr. 232/21.03.2020)Următoarele măsuri intră în vigoare începând cu 22 martie 2020, ora 22.00:
- Se suspendă temporar activitatea în cabinetele de medicină dentară. Prin exceptie, sunt permise intervențiile stomatologice de urgență;
- Se suspendă temporar activitățile de comercializare cu amănuntul a produselor și serviciilor în centrele comerciale (mall-uri, galerii comerciale, piețe) în care își desfășoară activitatea mai mulți operatori economici, cu exceptia vânzării produselor alimentare, veterinare sau farmaceutice și a serviciilor de curățătorie;
- Circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei se efectuează numai cu respectarea măsurilor generale de prevenire a răspândirii COVID-19 și evitarea formării oricărui grup mai mare de 3 persoane care nu locuiesc împreuna.
- Deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuința/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi;
- Deplasarea pentru asigurarea de bunuri care acoperă necesitățile de bază ale persoanelor și animalelor de companie/domestice, precum și bunuri necesare desfășurării activității profesionale;
- Deplasarea pentru asistență medicală care nu poate fi amânată și nici realizată de la distanță;
- Deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/însoțirea copilului, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități ori deces al unui membru de familie;
- Deplasări scurte, în apropierea locuinței/gospodariei, legate de activitatea fizică individuală a oamenilor și nevoile animalelor de companie/domestice.
Pentru verificarea motivului deplasării în interes profesional pe timul nopții, persoanele sunt obligate să prezinte, la cererea personalului autorităților abilitate, legitimația de serviciu, adeverința eliberată de angajator sau o declarație pe propria răspundere (anexat).
Pentru verificarea motivului deplasării în interes personal pe timp de noapte, persoanele sunt obligate să prezinte, la cererea personalului autorităților abilitate, o declarație pe propria răspundere, completată în prealabil.
Declarația pe propria răspundere trebuie să cuprindă numele și prenumele, data nașterii, adresa locuinței/gospodăriei/locului activității profesionale, motivul deplasării, data completării și semnătura.
Fac excepție de la aceste prevederi personalul din cadrul Administrației Prezidențiale, Parlamentului Romaniei, Guvernului României, Ministerului Public, instituțiilor sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, corpului diplomatic și personalul care asigură serviciile de utilitate publică.
Se interzice intrarea pe teritoriul României, prin punctele de trecere a frontierei de stat, a cetățenilor străini și apatrizilor, cu excepția situației în care aceștia tranzitează teritoriul României pe culoare de tranzit organizate prin înțelegeri cu statele vecine.
Prin excepție, este permisă intrarea pe teritoriul României a cetățenilor străini și apatrizilor care fac parte din următoarele categorii:
a) Sunt membri de familie ai cetățenilor romani;
b) Sunt membri de familie ai cetățenilor altor state membre ale Uniunii Europene sau ale Spațiului Economic European ori ai Confederației Elvețiene, cu rezidență în România;
c) Sunt persoane care posedă o viză de lungă ședere, un permis de ședere sau un document echivalent permisului de ședere eliberat de autoritățile române potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ori un document echivalent acestora emis de autoritățile altor state, potrivit dreptului Uniunii Europene;
d) Sunt persoane care se deplasează în interes profesional, dovedit prin viză, permis de ședere sau un alt document echivalent;
e) Este personal diplomatic sau consular, personal al organizațiilor internaționale, personal militar sau personal care poate asigura ajutor umanitar;
f) Sunt pasageri în tranzit, inclusiv cei repatriați ca urmare a acordării protecției consulare;
g) Sunt pasageri care călătoresc din motive imperative (medicale sau familiale);
h) Sunt persoane care au nevoie de protecție internațională sau din alte motive umanitare.
b) Sunt membri de familie ai cetățenilor altor state membre ale Uniunii Europene sau ale Spațiului Economic European ori ai Confederației Elvețiene, cu rezidență în România;
c) Sunt persoane care posedă o viză de lungă ședere, un permis de ședere sau un document echivalent permisului de ședere eliberat de autoritățile române potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ori un document echivalent acestora emis de autoritățile altor state, potrivit dreptului Uniunii Europene;
d) Sunt persoane care se deplasează în interes profesional, dovedit prin viză, permis de ședere sau un alt document echivalent;
e) Este personal diplomatic sau consular, personal al organizațiilor internaționale, personal militar sau personal care poate asigura ajutor umanitar;
f) Sunt pasageri în tranzit, inclusiv cei repatriați ca urmare a acordării protecției consulare;
g) Sunt pasageri care călătoresc din motive imperative (medicale sau familiale);
h) Sunt persoane care au nevoie de protecție internațională sau din alte motive umanitare.
Alte măsuri care intră în vigoare începând cu 21 martie 2020:
- Persoanele izolate la domiciliu, ca măsură de prevenire a răspândirii COVID-19, care părăsesc locația în care acestea au fost plasate, fără aprobarea autorităților competente, sunt considerate persoane cu risc crescut de contagiozitate și sunt conduse de forțele de ordine publică și plasate în carantină instituționalizată, sub pază. Aceste persoane nu sunt exonerate de răspunderea civilă sau penală;
- Persoanele carantinate, ca măsură de prevenire a răspândirii COVID-19, care părăsesc locația în care acestea au fost plasate, fără aprobarea autorităților competente, sunt carantinate pentru o nouă perioadă de 14 zile. Aceste persoane nu sunt exonerate de răspunderea civilă sau penală;
- Autoritățile administrației publice locale au obligația să identifice și să țină evidența persoanelor în vârstă de peste 65 de ani, fără susținători sau alta formă de ajutor, și să asigure sprijin acestora în vederea minimalizării expunerii lor în afară locuințelor;
- Se pot oficia slujbe în lăcașurile de cult de către slujitorii bisericești/religioși, fără accesul publicului, slujbele putând fi transmise în mass-media sau online;
- Se pot oficia acte liturgice/religioase cu caracter privat (botez, cununii, înmormântări), la care pot participa maximum 8 persoane, precum și împărtășirea credincioșilor bolnavi la spital sau la domiciliul acestora.
Actualizarea valorii tichetelor de masă
Legea nr. 24/2020 pentru modificarea art. 14 din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare (MO nr. 229/20.03.2020)- Intră în vigoare începând cu 1 aprilie 2020;
- Valoarea nominală a unui tichet de masă nu poate depăși suma de 20 de lei.